Köpevillkor

Köpevillkor

Vårt bolag
VentLink AB, organisationsnummer 559033-8041 äger och driver butiken Ventlink.se. Kontaktuppgifter och övrig relevant bolagsinformation om VentLink AB framgår på denna webbplats. Läs mer om oss här.
Övriga bolagsuppgifter
Organisationsnummer: 559033-8041
Momsregistreringsnummer: SE559033-8041
Företaget innehar F-skattsedel.
Säte: Malmö

1. Allmänna köpevillkor
1.1 Dessa köpevillkor gäller när du som konsument/kund gör beställningar från Ventlink AB på Ventlink.se. Dessa köpevillkor är endast tillämpliga för dig som är kund/konsument och gör beställningar via Ventlink.se.
1.2 Vid beställningar på Ventlink.se ingås det köpeavtal mellan dig och Ventlink AB. Avtal ingås på svenska. Köpeavtal arkiveras och hålls tillgängliga för kunden. För att kunna göra ett köp måste du acceptera dessa köpevillkor. Genom att slutföra köp godkänner du Ventlink AB:s köpevillkor på Ventlink.se och förbinder dig att följa köpevillkoren i sin helhet. Du bekräftar också att du tagit del av Ventlink AB:s Integritetspolicy, inklusive cookies som beskriver hur Ventlink.se behandlar dina personuppgifter. Läs mer om vår Integritetspolicy här
1.3 För att kunna beställa på Ventlink.se måste du som kund ha fyllt 18 år eftersom vi enligt svensk lag inte accepterar kreditköp till personer under 18 år. Om du är under 18 år krävs målsmans tillstånd innan du beställer. Vi förbehåller oss rätten att under vissa omständigheter ändra eller neka en beställning (t.ex. om kunden uppgett felaktiga personuppgifter).
1.4 Vi reserverar oss för slutförsäljning samt eventuella skriv- och bildfel. Exempel på detta är fel i produktbeskrivning, produktens tekniska specifikation, innehållsförteckningar, bruksanvisningar, felaktiga priser eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Detta omfattar även felaktiga priser som uppstår som effekt av fel av manuell hantering eller tekniska fel. Ventlink.se har rätt att justera eventuella felaktigheter och att ändra informationen när som helst. Alla bilder ska främst uppfattas som illustrationer och kan därmed inte garanteras exakt återge varans exakta utseende. Detta inkluderar även bilder nyanser på sminkprodukter, eftersom den verkliga nyanser kan variera beroende på ljussättning, konsumentens hudton, o. dyl. Ventlink AB ansvarar ej för information som kommer från en tredje part, såsom leverantörer.

2. Priser
2.1 Vid beställning på Ventlink.se gäller de priser som anges på websidan vid beställning. Våra priser på Ventlink.se anges i svenska kronor. I alla priser ingår svensk moms som normalt är 25%, vilket framgår på exempelvis fakturan om man valt faktura som betalsätt. Priserna inkluderar inte eventuella fraktavgifter och betalningsavgifter vilka anges separat på ett tydligt sätt innan kunden slutför beställning.
3 Prisgaranti
4 Kampanjer och erbjudanden
4.1 Ventlink.se kan under vissa perioder och omständigheter erbjuda kampanjer som kan ha förmånligare priser eller villkor än vad som framgår av dessa köpevillkor. Det kan exempelvis röra som om förlängd ångerrätt. Sådana förmånligare villkor gäller så länge kampanjen eller erbjudandet pågår och omfattar de specifika varor som omfattas av kampanjen eller erbjudandet. Vi förbehåller oss rätten att när som helst återkalla dessa. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj eller erbjudande gäller dessa köpevillkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika produkter gäller under en begränsad tid och/eller så länge lagret räcker.

5 Betalsätt
5.1 Kunden kan betala på de sätt som anges i samband med beställningen.
Finns inte möjligt att köpa varor på kreditköp. Ventlink AB förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt samt att ändra det valda betalsättet om det inte fungerar vid beställningstillfället.

6. Leverans och transport
6.1 Ventlink.se levererar enbart inom Sverige.
6.2 Beställningar skickas gemon 1-3 dagar. Leveranstiden är därefter 1-3 arbetsdagar beroende på fraktsätt och postnummer. Vi kan tyvärr inte påverka eventuella förseningar hos fraktbolaget. Vid sådana leveransförseningar fortsätter vi att bevaka beställningen. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans försenas oskäligt länge, och detta inte beror på dig som kund, har du rätt att häva köpet helt kostnadsfritt.
6.3 Fraktpris framgår i kassan innan du slutför din beställning och godkänns genom att genomföra köpet. Vårt val av frakt baseras på orderstorlek och postnummer. I de fall där flera fraktalternativ erbjuds kan fraktavgiften variera – du godkänner ditt valda fraktsätt och tillhörande fraktkostnad genom att bekräfta köpet.
6.4 Vänligen kontrollera att leveransuppgifterna såsom adress och telefonnummer stämmer innan du slutför köp. Det går tyvärr inte att ändra dessa uppgifter efter att beställningen blivit packad.
6.5 Om paketet ska hämtas hos postombud får kunden en avisering som beskriver var och när paketet ska hämtas. I så fall ska kunden hämta paketet inom den tid som anges i aviseringen, vilket normalt är 14 dagar. Avisering kan ske via email, SMS eller vanlig post. Normalt ska paket lösas ut personligen med kolli-id samt giltig legitimation. Om du har tappat bort kolli-id eller har frågor kring uthämtningen, vänligen maila oss på kundtjanst@ventlink.se.
7. Ångerrätt
Vänligen kontakta alltid kundtjänst genom att maila kundtjanst@ventlink.se innan du returnerar en vara, oavsett anledning, för snabbast och säkrast hantering av din retur.
7.1 Du har rätt att ångra ditt köp oavsett skäl genom att meddela oss på kundtjanst@ventlink.se inom 14 dagar från då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar den sista varan i en beställning i fysisk besittning (ångerfristen). Vänligen notera att ångerrätten inte gäller för produkter med bruten försegling som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl.
7.2 Vill du utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till oss om ditt beslut att frånträda köpeavtalet (t.ex. genom e-post eller vanligt brev). För en smidig hantering rekommenderar vi dig att maila oss på kundtjanst@ventlink.se eller använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar på www.konsumentverket.se. För snabbast hantering bör du ange ditt ordernummer, produktnummer och kontaktuppgifter så att vi kan identifiera din retur. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
7.3 Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla genomförda betalningar för berörd order vi fått från dig, inklusive de leveranskostnader som tillkommit (notera att extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder inte räknas med). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan eller varorna från dig. Vi kommer normalt att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv använt för den inledande affärshändelsen om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. Återbetalningen kommer oavsett metod inte att kosta dig något.
7.4 Du måste återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan fjortondagarsperioden löpt ut.
7.5 Vid utnyttjande av ångerrätten är du ansvarig för både returkostnad samt att varan/varorna kommer i retur oskadda. Du kommer alltså att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan. Kostnaderna för returfrakten uppskattas till cirka 500 kr – men kan variera kraftigt i vissa fall beroende på paketets storlek. Vänligen notera att du som avsändare av returpaketet har ansvar att säkerställa att varorna har kommit till oss – därför rekommenderar vi att du skickar varorna på ett spårbart och försäkrat sätt. Du är ansvarig för varornas eventuellt minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.
7.6 Ångerrätten gäller endast om varan är i väsentligt oförändrat skick. Som kund har du rätt att undersöka varan eller varorna men du får inte bryta plomberingar eller prova produkten då denna då inte kan återlämnas på grund av hälso- och hygienskäl. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering.
8 Reklamation
8.1 Vänligen kontakta kundtjanst@ventlink.se innan du skickar tillbaka en vara, oavsett anledning för instruktioner och snabbast möjlig hantering. Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera ditt köp till oss inom skälig tid (dock högst tre år). Om du vill reklamera en produkt ska du göra det inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet genom att kontakta oss. Felet ska normalt vara ursprungsfel och inte orsakats av felaktig användning/hantering av varan. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha gjorts i rätt tid.
8.2 Om din reklamation är gjord i rätt tid och fel på produkten föreligger enligt konsumentköplagen skickar vi ut en ny produkt och ersätter dig för eventuella kostnader som uppkommit i samband med reklamationen såsom fraktkostnaden. Om vi inte kan ersätta produkten av någon anledning återbetalar vi istället vad du har betalt för produkten plus eventuella avgifter du har betalat. Skulle felet vara av väsentlig betydelse för dig har du alltid rätt att häva köpet.
8.3 För att anmäla att en vara du beställt från oss är felaktig rekommenderar vi att du kontaktar oss genom e-post på kundtjanst@ventlink.se. Glöm inte att inkludera information såsom ordernummer och produktnummer/produktnamn. Beskriv felet noggrant för snabbast möjlig hantering och ange om du vill ha ny vara eller pengarna tillbaka.
8.4 I många fall kommer vi att få behöva få tillbaka varan för att hantera reklamationen. I sådana fall rekommenderar vi att du skickar varorna på ett spårbart och försäkrat sätt, eftersom du som avsändare har ansvar att säkerställa att varorna kommit till oss. Det är normalt kunden som initialt lägger ut för returfrakten. Vid godkänd reklamation ersätts kunden alltid för returfrakten. Det är endast för godkända reklamationer som vi står för frakten.
9. Ej uthämtade paket
9.1 I samband med ej uthämtade paket uppstår en rad kostnader såsom plock-och-pack, returfrakt, expeditionsavgift, etc. som vi behöver betala till tredje part såsom fraktbolag. På grund av detta tar vi ut en avgift om 550 kronor inklusive moms om ett paket ej hämtas ut, som ska täcka en del av dessa kostnader.
9.2 Paket som ska hämtas hos postombud ligger kvar hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Om du ångrar ditt köp och vill inte stå för denna avgift ska du meddela postombudet om att du ”vägrar leverans”, alternativt hämtar ut paketet och därefter returnerar till oss vilket beskrivs under “Ångerrätt”.
10. Tvist
10.1 Vi strävar alltid efter att du som kund ska känna dig nöjd med ditt köp. Om du har ett klagomål eller anspråk mot oss tar vi gärna emot detta via vår kundtjänst. Vi ber dig att i sådana fall skicka e-post till kundtjanst@ventlink.se. Om vi inte lyckas hitta en lösning och du vill föra ärendet vidare kan du ta tvisten vidare till Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller via adress Box 174, 101 23 Stockholm.
10.2 Tvist som rör tillämpningen eller tolkningen av dessa köpevillkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden, eller i sista hand av en allmän domstol.
11 Ändringar av köpevillkor
11.1 Ventlink AB förbehåller sig rätten att vidta ändringar av köpevillkoren. Ändringar av köpevillkoren kommer att informeras på ventlink.se. De vid var tid gällande villkor finns tillgängliga på https://www.ventlink.se/kopevillkor
12 Länkar
12.1 Ventlink.se kan komma att länka till andra websidor som ligger utanför vår kontroll och vice versa. Även om vi har som ambition att säkerställa att vi enbart länkar till sådana websidor som delar våra policys, är Ventlink AB inte ansvariga för skydd eller sekretess och information inklusive personuppgifter som kund tillhandahåller på andra websidor. Vi rekommenderar att kunden läser personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella websidan.
(Senast uppdaterat 2018-05-22)

Integritetspolicy
1. Allmänt om personuppgifter
Ventlink.se (”Ventlink AB”, ”vi, ”oss” eller ”vår”) strävar efter att alltid skydda din integritet och dina personuppgifter på bästa möjliga vis. Syftet med denna policy är bl.a. för att hjälpa dig att förstå vilka personuppgifter som Ventlink.se samlar in samt hur vi använder dina personuppgifter.
Vi försöker alltid vara så tydliga som möjligt med hur vi behandlar dina personuppgifter. Har du fortfarande frågor om hur vi behandlar dina uppgifter efter att ha läst denna policy? Välkommen att kontakta oss! E-post: info@ventlink.se

2. Ändringar
Vi arbetar kontinuerligt för att säkerställa att dina personuppgifter hanteras på bästa möjliga sätt. Ventlink AB förbehåller sig rätten att göra ändringar i denna integritetspolicy. Alla ändringar publiceras på Webbplatsen.

3. Vem är ansvarig för de personuppgifter vi samlar in?
Ventlink AB, organisationsnummer 559033-8041, Sövdeborgsgatan 13, 216 19 Malmö, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Mer information om bolaget hittar du på www.ventlink.se/om-oss.
4. Vilka personuppgifter samlar vi in om dig och varför samlar vi in dem (ändamål)?
Personuppgifterna som vi har samlat in om dig används för olika ändamål. I detta avsnitt förklarar vi:
Varför vi använder dina personuppgifter.
Vilka behandlingar vi utför för att uppfylla ändamålet.
Vilka personuppgifter som används för att uppfylla ändamålet.
Vilken laglig grund som vi baserar behandlingen på.
Hur länge vi sparar dina uppgifter.
4.1 Ändamål – För att kunna hantera beställning/köp online
Kategorier av personuppgifter som sparas och behandlas till detta ändamål:
Namn
Personnummer
Kontaktuppgifter (t.ex. bostads- eller leveransadress, e-post och mobilnummer)
Betalningshistorik
Betalningsinformation
Köpinformation (t.ex. vilken vara som har beställts eller om varan ska levereras till en annan adress)
Exempel på behandlingar:
Vi levererar din produkt eller tjänst (inklusive kommunicerar med dig rörande din leverans).
Vi bekräftar din identitet och ålder.
Vi administrerar din betalning (i detta ingår också analyser av vilka betallösningar som vi kan erbjuda dig genom kontroll mot din betalningshistorik eller inhämtning av kreditupplysningar från kreditupplysningsbolag).
Vi kontrollerar din adress mot externa källor, t.ex. Qliro, Ratsit eller liknande.
Vi administrerar och kommunicerar med dig i händelse av ett reklamations- och garantiärenden som rör ditt köp.
Laglig grund: Behandlingen är nödvändig för att uppfylla våra åtaganden i köpeavtalet (köpevillkoren) som vi har ingått med dig. Ditt personnummer behandlas med stöd av vikten av en säker identifiering. Personnummer behandlas i samband med beställning på uppdrag eller vid krav från betalnings- och kreditföretag och för ändamålet kreditupplysning.
Lagringsperiod: Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om 2 år därefter i syfte att kunna hantera eventuella reklamations- och garantiärenden.
4.2 Ändamål: För att kunna marknadsföra oss och våra produkter och tjänster
Kategorier av personuppgifter som sparas och behandlas till detta ändamål:
E-postadress, som används som primärt kommunikationssätt.
Leveransadress och telefonnummer, som används som sekundära kommunikationskanaler.
Orderhistorik, födelsedag och kön, som används för att kunna skräddarsy vår kommunikation och erbjudanden för dig och därmed göra dessa bättre och mer relevanta för dig.
Personuppgifter som inhämtas genom cookies (ej personlig information).
Exempel på behandlingar:
Vi visar relevanta produktrekommendationer, skickar intressebaserade artiklar, ger förslag på shoppinglistor eller andra liknande åtgärder.
Vi förenklar din användning av våra tjänster, t.ex. genom att spara dina shoppinglistor/önskelistor eller ditt valda betalsätt för göra dina framtida köp smidigare eller påminna dig om kvarglömda/övergivna varukorgar.
Vi skickar direktmarknadsföring via e-post, sms, sociala medier eller andra liknande digitala kanaler och post.
Vi skickar erbjudanden från samarbetspartners.
Vi genomför skräddarsydda kampanjer/skickar erbjudanden till dig baserat på din köphistorik.
Vi genomför generella kampanjer eller skickar generella erbjudanden och inbjudningar till event.
För detta ändamål utför vi analyser baserade på dina eller andra medlemmars uppgifter. Läs mer om detta under rubriken ”analyser, statistik och annat underlag som vi använder”.
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse av att kunna marknadsföra vårt företag och våra produkter och tjänster om du tidigare har köpt en produkt av oss eller skapat ett användarkonto men inte genomfört köpet. Om du inte är kund hos oss kommer vi be om ditt föregående samtycke, t.ex. när du anmäler dig till vårt nyhetsbrev.
Kom ihåg att du närsomhelst kan kontakta oss för att motsätta dig vår direktmarknadsföring. Alla våra nyhetsbrev inkluderar en avregistreringsknapp. Du når oss på info@ventlink.se
Lagringsperiod: Senast 1 år efter din senaste aktivitet (t.ex. när du senast gjorde ett köp, öppnade och klickade på en länk i vårt nyhetsbrev eller loggade in på ditt användarkonto).
4.3 Ändamål – För att kunna fullgöra företagets rättsliga förpliktelser
Kategorier av personuppgifter som sparas och behandlas till detta ändamål:
Namn
Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer)
Betalningshistorik
Betalningsformation
Din korrespondens
Uppgift om köptidpunkt, köpställe, eventuellt fel/klagomål
Exempel på behandlingar:
Vi kan vara tvungna att behandla dina personuppgifter för att uppfylla rättsliga förpliktelser, enligt krav i lagar, domar eller myndighetsbeslut. Kraven kan gälla vårt produktansvar eller säkerheten för våra produkter. I dessa fall kan vi behöva ta fram allmän kommunikation och information eller specifik information till dig om produktlarm och produktåterkallelser. Kraven kan också gälla våra skyldigheter enligt bokföringslagen eller penningtvättslagen.
Laglig grund: Rättslig förpliktelse. Denna behandling av dina personuppgifter krävs enligt relevant lag. Exempelvis behandlas följande personuppgifter med stöd av att det nödvändigt för att fullgöra vår bokföringsskyldighet enligt bokföringslagen (1999:1078):
Ditt namn
Leveransadress
Fakturanummer
Varornas art och mängd
Lagringsperiod: Under den tid som är nödvändig för att uppfylla den relevanta rättsliga förpliktelsen eller i enlighet med gällande lagkrav. Exempelvis finns krav i bokföringslagen att uppgifterna ovan måste sparas i 7 år. Ett annat exempel är ärenden som rör produktansvar där lagringstiden motsvarar den maximala garanti/reklamationstiden på 3 år.
4.4 Ändamål: För att kunna hantera kundtjänstärenden
Kategorier av personuppgifter som sparas och behandlas till detta ändamål:
Namn
Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer)
Din korrespondens
Uppgift om köptidpunkt, köpställe, eventuellt fel/klagomål
Användaruppgifter för ditt användarkonto
Exempel på behandlingar:
Vi kommunicerar med dig och besvarar dina frågor som du skickar till oss via telefon eller i digitala kanaler.
Vi bekräftar din identitet (om nödvändigt).
Vi utreder dina klagomål- och supportärenden. Ett supportärende kan t.ex. gälla teknisk support.
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera kundtjänstärenden.
Lagringsperiod: Senast 12 månader efter att kundtjänstärendet har avslutats.
4.5 Ändamål För att kunna utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster, produkter och system
Kategorier av personuppgifter som sparas och behandlas till detta ändamål:
Ålder
Kön
Bostadsort
Korrespondens och feedback avseende våra tjänster och produkter.
Köp- och användargenererade data (t.ex. klick- och besökshistorik)
Tekniska data rörande enheter som används och dess inställningar (t.ex. språkinställning, IP-adress, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning och plattform)
Information om hur du har interagerat med oss, dvs. hur du har använt tjänsten, inloggningsmetod, var och hur länge olika sidor besökts, svarstider, nedladdningsfel, hur du når och lämnar tjänsten etc.
Personuppgifter som inhämtas genom cookies (ej personlig information). Läs mer här – https://www.ventlink.se/cookies.
Exempel på behandlingar:
Vi gör våra tjänster mer användarvänliga.
Vi tar fram underlag för att kunna förbättra vårt företag genom att utvärdera, effektivisera och planera nyetableringar av butiker och lager, inköp, lagerhållning och leveranser eller utveckla vårt sortiment.
Vi ger dig och andra kunder möjlighet att påverka vårt sortiment, t.ex. genom kund- och marknadsundersökningar.
Vi tar fram underlag i syfte att förbättra IT-system i syfte att höja säkerheten för företaget och för besökarna/kunderna generellt. Läs mer om detta under rubriken ”analyser, statistik och annat underlag som vi använder”.
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och våra kunders berättigade intresse av att utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster, produkter och system.
Lagringsperiod: För detta ändamål är det svårt för oss att på förhand ange hur länge dina personuppgifter kommer sparas. Vi har istället infört rutiner för att löpande kontrollera om dina personuppgifter fortfarande är nödvändiga för detta ändamål. Personuppgifter som vi inte har använt under en period om 12 månader kommer vi att ta bort eftersom vi då inte längre bedömer att dina personuppgifter är nödvändiga. Självklart vidtar vi åtgärder för att skydda din integritet. När vi utför analyser baserat på dina personuppgifter kommer vår medarbetare som utför analysen inte veta att personuppgifterna tillhör dig, även om vi skulle kunna göra kopplingen till dig baserat på uppgifter som vi har i ett annat system.
4.6 Ändamål – För att kunna förhindra missbruk av en tjänst eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget
Kategorier av personuppgifter som sparas och behandlas till detta ändamål:
Personnummer
Namn
Köp- och användargenererade data (t.ex. klick- och besökshistorik)
Tekniska data rörande enheter som används och dess inställningar (t.ex. språkinställning, IP-adress, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning och plattform)
Uppgifter om hur våra digitala tjänster används
Eventuell korrespondens
Exempel på behandlingar:
Vi utreder och förhindrar bedrägerier eller andra lagöverträdelser.
Vi vidtar åtgärder för att förhindra skräppostutskick, phishing, trakasserier, försök till olovlig inloggning på användarkonton eller andra åtgärder som är förbjudna enligt våra användarvillkor.
Vi vidtar åtgärder för att skydda och förbättra vår IT-miljö mot angrepp och intrång.
Laglig grund: Vårt berättigade intresse av att förhindra missbruk av en tjänst eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget.
Lagringsperiod: Från insamlandet och för en tid om (som längst) 12 månader därefter. Om vi misstänker missbruk av en tjänst eller att ett brott har begåtts kommer vi att spara uppgifterna under den tid som är nödvändiga för att fastställa, göra gällande eller försvara våra (eller tredje parts) rättsliga anspråk.

6. Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter?
Utöver de uppgifter du själv lämnar till oss, eller som vi samlar in från dig utifrån dina köp och hur du använder våra tjänster, kan vi också komma att samla in personuppgifter från någon annan (s.k. tredje part). De uppgifter vi samlar in från tredje part är följande:
Adressuppgifter från offentliga register för att vara säkra på att vi har rätt adressuppgifter till dig.

7. Företag som vi kan lämna ut dina personuppgifter till
Personuppgiftsbiträden. Dina personuppgifter kan komma att delas med aktörer som behandlar personuppgifter för vår räkning i egenskap av personuppgiftsbiträden. I de fall dina personuppgifter lämnas ut finns personuppgiftsbiträdesavtal på plats för att säkerställa att våra personuppgiftsbiträden arbetar på sådant vis som skyddar dina personuppgifter. Vi har personuppgiftsbiträden som hjälper oss med:
Marknadsföring (t.ex. lösningar för att skicka ut marknadsföring till dig och optimera vårt erbjudande).
IT-tjänster (företag som hanterar nödvändig drift, teknisk support och underhåll av våra IT-lösningar eller lagrar våra personuppgifter).
Självständigt personuppgiftsansvariga. Utöver detta kan vi också lämna ut dina personuppgifter till andra företag som kommer att vara självständigt ansvariga för sin behandling av dina personuppgifter. Vi lämnar ut dina personuppgifter till följande företag som är självständigt personuppgiftsansvariga:
Logistikföretag och speditörer (för leverans av din beställning).
Kreditupplysningsföretag (för erbjudande av olika betalsätt)
Om hela eller delar av vår verksamhet säljs eller integreras med en annan verksamhet kan dina personuppgifter lämnas ut till våra rådgivare, eventuella köpare och dennes rådgivare.

9. Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Vi sparar aldrig dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för respektive ändamål. Se mer om de specifika lagringsperioderna under respektive ändamål.
10. Hur skyddas dina personuppgifter?
Vi arbetar för att hålla alla personuppgifter som vi samlar in och behandlar på ett säkert sätt. Därför har vi vidtagit en rad säkerhetsåtgärder.
Vi använder oss av SSL protokoll, vilket betyder att dina personuppgifter är privata när de skickas till Webbplatsen. Detta visas i fältet för webbadressen med ett grönt lås. Genom att klicka på det gröna låset kan du få mer information om detta, hur det fungerar samt se en fullständig lista över alla cookies på Webbsidan. Du bör kontrollera att SSL inte har stängts av i inställningarna för din webbläsare.
Vi har vederbörliga antivirusprogram, brandväggar och kryptering för att förhindra obehörig tillgång till vårt nätverk och data. Personuppgifter säkerhetskopieras.
Endast behörig personal som behöver tillgång till dina personuppgifter för att utföra sina arbetsuppgifter har åtkomst till dina personuppgifter. Sådana arbetsuppgifter omfattas av de olika ändamål vi sparar och behandlar personuppgifterna för. Tillgång till de platser där personuppgifterna sparas och behandlas är begränsad till behörig personal, vilka måste identifiera sig för att få åtkomst. Personalen har instruerats om de åtgärder de ska vidta för att behandla personuppgifter på ett säkert sätt.
Vid eventuella personuppgiftsincidenter kommer vi att rapportera dessa till Datainspektionen inom 72 timmar, samt informera de berörda när så krävs enligt tillämplig lag.
11. Dina rättigheter
När vi behandlar dina personuppgifter har du vissa rättigheter som vi beskriver i tabellen nedan. Vill du utöva någon av dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss på info@ventlink.se.
Din rätt till tillgång. Vi strävar efter att vara öppna med hur vi behandlar dina uppgifter. Om du vill få insyn i den personuppgiftsbehandling som vi gör i relation till dig har du rätt att begära att få tillgång till dina uppgifter. Om vi mottar en begäran om tillgång kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person.
Din rätt till rättelse. Ventlink AB arbetar för att säkerställa att dina personuppgifter är korrekta. Om någon av de personuppgifter som du lämnat till oss behöver korrigeras eller uppdateras, t.ex. om du ändrar din adress eller mobilnummer, ber vi dig att lämna korrekta personuppgifter genom att skicka ett mail till vår kundtjänst. Du har givetvis rätt att när som helst begära att dina personuppgifter rättas.
Din rätt till radering och begränsning. Under vissa förutsättningar har du även rätt att begära radering av dina personuppgifter eller begränsning av vår behandling. Tänk på att vi kan ha rätt att neka din begäran ifall det finns rättsliga förpliktelser eller andra berättigade intressen som gör att vi inte kan radera vissa personuppgifter. Exempel på sådana rättsliga förpliktelser är krav i bokförings- och skattelagstiftning, bank- och penningtvättslagstiftning eller från konsumenträttslagstiftning. När det kommer till våra berättigade intressen kommer vi inte att radera dina personuppgifter om de är nödvändiga för att vi ska kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk. Om vi inte kan tillmötesgå din begäran om radering kommer vi att blockera personuppgifterna så att vi är säkra på att dina uppgifter inte används för några andra ändamål.
Din rätt att invända mot vår behandling (inklusive rätt att invända mot direktmarknadsföring och automatiserat beslutsfattande). Du har rätt att invända mot vår behandling (t.ex. den behandling som baseras på våra berättigade intressen). Dina personuppgifter får inte heller behandlas för direktmarknadsföring om du invänder mot sådan behandling. Invändningen omfattar även de analyser av personuppgifter (s.k. profilering) som utförs för direktmarknadsföringsändamål. Med direktmarknadsföring avses alla typer av uppsökande marknadsföringsåtgärder (t.ex. via post, e-post och sms). Marknadsföringsåtgärder där du som kund aktivt valt att använda en av våra tjänster eller annars sökt upp oss för att få veta mer om våra tjänster räknas inte som direktmarknadsföring (t.ex. produktrekommendationer eller andra funktioner och erbjudanden på Mina sidor).
Invänder du mot vår direktmarknadsföring kommer vi att sluta med alla former av utskick till dig. Om du fortfarande vill ha utskick i vissa kanaler behöver du inte invända mot vår direktmarknadsföring. I dessa fall kan du välja att endast få erbjudanden från oss i de kanaler som du själv väljer, t.ex. via e-post, men inte sms.
Du har rätt att invända mot ett beslut som har fattats genom automatiserad behandling när detta har rättsliga följder eller i betydande grad påverkar dig på liknande sätt. Detta gäller inte om beslutet t.ex. är nödvändigt för ingående eller fullgörande av ett avtal med dig (såsom vid kreditansökningar).
Din rätt att kunna återkalla ett lämnat samtycke. Har du lämnat samtycke till någon behandling som vi utför? I så fall har du rätt att när som helst återkalla detta. Sådan återkallelse kan begränsas till att bara avse en del av behandlingen. När du återkallar ditt samtycke kommer vi inte samla in nya uppgifter om dig för ändamålet som ditt samtycke avsåg, men vi har fortfarande rätt att behandla de uppgifter som vi samlat in om dig innan du återkallade ditt samtycke. Om det inte finns någon annan laglig grund som gör att vi behöver spara uppgifterna kommer vi att radera dem.
Din rätt till dataportabilitet. Du har under vissa förutsättningar rätt att få ut de personuppgifter som rör dig som du lämnat till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och har rätt att överföra dessa till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet). Detta gäller för den behandling som vi utför baserat på vårt avtal med dig eller om du lämnat ditt samtycke till en viss behandling.
Din rätt att kunna lämna in klagomål till tillsynsmyndigheten. Om du skulle ha några klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till svenska Integritetsskyddsmyndigheten (Datainspektionen) eller annan behörig tillsynsmyndighet som utövar tillsyn över företags hantering av personuppgifter.
12. Kontakta oss
Om du vill utöva dina rättigheter enligt ovan eller annars vill komma i kontakt med oss med anledning av vår behandling av dina personuppgifter kan du göra detta genom att kontakta oss genom e-post – info@ventlink.se.
13. Länkar
Vi kan på Webbplatsen komma att länka till andra webbsidor som ligger utanför vår kontroll och vice versa. Även om vi har som ambition att säkerställa att vi enbart länkar till sådana webbsidor som delar vår syn på din integritet och hantering av dina personuppgifter, är Ventlink AB inte ansvarig för skydd eller sekretess och information inklusive personuppgifter som kund tillhandahåller på andra webbsidor. Vi rekommenderar att du läser den aktuella webbsidans integritetspolicy.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng